قلاده مناسب گربه و 4 شیوه اموزش به گربه ها

قلاده مناسب گربه

قلاده مناسب گربه |قلاده مناسب گربه

استفاده از قلاده ی کمری برای گربه ضروری و واجب محسوب نمی شود. اما در بعضی شرایط ضروری می تواند باعث شود که گربه ی شما فرمان برداری بیشتری داشته باشد. توجه کنید که بیشتر گربه ها از این موضوع استقبال نمی کنند و نمی گذارند که به آن ها قلاده کمری یا بند دار بزنید.

هر چه رفتار گربه ی شما بیشتر به سگ باشد، احتمال پذیرش این موضوع بیشتر می شود اما به طور کلی خیلی روی این موضوع حساب باز نکنید و اگر تمایلی نشان نداد وقت خودتان را هدر ندهید و تنها به همان قلاده گردنی اکتفا کنید. اما هنگان استفاده از این قلاده و یا خرید این نوع از قلاده ها بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا شاید گربه شما راضی به استفاده از این نوع قلاده ها شود:

  1. قلاده ای که برای گربه طراحی شده است را خریداری کنید. معمولاً قلاده هایی که برای سگ های کوچگ نیز طراحی شده اند نیز می توانند گزینه ی مناسبی برای گربه شما باشند. قلاده ای که به طور کامل بدن گربه را بپوشاند گزینه ی بهتری است تا قلاده های گردنی! دلیلش هم این است که در نوع گردنی، امکان درآوردن آن توسط گربه بیشتر است. برای اینکه بدانید سایز قلاده مناسب است، یک راه تشخیص این است که بیشتر از دو انگشت بین گربه و قلاده فاصله نباشد. اگر این فاصله کمتر باشد به بدن و گردن گربه فشار وارد می شود و اگر بیشتر باشد ممکن است که گربه بتواند فرار کند.
  2. قلاده ای که خریداری کردید را برای چند روز کنار وسایل گربه قرار دهید. اجازه دهید که گربه خودش برود آن را بو کند تا با آن آشنا شود.
    قلاده مناسب گربه |قلاده مناسب گربه
  3. قلاده را روی بدن گربه قرار دهید (تنش نکنید، فقط روی بدنش باشد) و بلافاصله به او تشویقی بدهید که حس خوشایندی در او ایجاد کرده باشید. سعی کنید این مرحله از تمرین را با آرامش و حوصله انجام دهید و از رفتارهای استرس زا و خشن پرهیز کنید. می توانید حواسش را با عروسک مورد علاقه اش پرت کنید و اجازه دهید کمی هم بازیگوشی کند تا شما راحت تر بتوانید قلاده اش را تنش کنید.
  4. تمرین قبل را هر روز انجام دهید تا گربه ی شما به قلاده عادت کند.
  5. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که گربه تان را بیرون ببرید، اجازه دهید که گربه هدایت کننده باشد و شما فقط او را همراهی کنید. گربه شبیه به سگ نیست و فرمان برداری سگ را ندارد. البته باید حواس تان باشد که گربه جاهای خطرناک نرود و پیاده روی باید تحت نظارت کامل شما باشد. اگر بعد از بستن قلاده گربه عصبانی شد و رفتارهای خشونت آمیز از خودش نشان داد، سعی کنید بدون استرس و تنش با او بازی کنید (حداقل به مدت 15 دقیقه) تا آرامشش را به دست آورد و بعد قلاده را از تنش بیرون بیاورید. این نکته را هم فراموشش نکنید که بیرون بردن گربه واجب نیست و مانند سگ احتیاجی به پیاده روی روزانه ندارد. البته بعضی از گربه ها مانند گربه بنگال به شدت به پیاده روی علاقه دارند!
  6. در هنگام پیاده روی مواظب باشید که قلاده را سفت نکشید. بدن و مخصوصا گردن گربه آسیب پذیر است و فشار به آن ممکن است که باعث آسیب به اعضا و جوارح بدن گربه شود.
  7. برای شروع بهتر است که ابتدا برای گشت و گذار در خانه یا حیاط خانه او را با قلاده ببرید. توجه داشته باشید که گربه تمایلش به پرسه زدن در جاهای مختلف است. بنابراین انتظار رژه ی منظم و شق و رق نظامی از او نداشته باشید. البته این بدین معنا نیست که به شازده اجازه دهید هر کاری دلش خواست انجام دهد اما مهم است که رفتار خشونت آمیزی با او نداشته باشید، چرا که عواقب خوبی برای شما نخواهد داشت و ممکن است دیگر هیچ وقت حاضر به همکاری با شما نشود.
    قلاده مناسب گربه| قلاده مناسب گربه
  8. زمانی که مطمئن شدید گربه آمادگی لازم را کسب کرده و در تمرینات خانگی خوب ظاهر شده، می توانید او را به میادین مهمتر نیز ببرید. در روزهای ابتدایی او را اطراف خانه بچرخانید که اگر به هر دلیلی لازم شد به خانه برگردید، سریعاً به منزل برسید. محیط های کم رفت و آمد و کم سر و صدا برای این کار مناسب تر است.

نکته ی تخصصی: بهتر است مدت زمان پیاده روی کوتاه باشد و مکان هایی را انتخاب کنید که گربه آن را جزء قلمرو خود بداند. حواس تان به وسایل نقلیه، افراد حیوان آزار و سگ های بدون قلاده نیز باشد.

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که گربه را برای پیاده روی به بیرون از خانه ببرید حتماً مطمئن شوید که تمام واکسن های لازم را زده و نوبت تجدید آن نیز نگذشته است. محیط بیرون از خانه پر است از میکروب و انگل هایی که می تواند برای گربه ی شما خطرناک باشد و یا اثر واکسن ها را از بین ببرد.

تمرین برای آموزش نشستن به گربه های خانگی:

  1. تشویقی گربه را بالای سرش نگه دارید و هم زمان نامش را صدا بزنید و به او بگویید: «بشین»
  2. به آرامی تشویقی اش را پایین بیاورید و آن را نزدیک به جایی کنید که باید بنشیند و باز هم نامش را صدا بزنید. اگر که گربه ننشست، دوباره مراحل را تکرار کنید.
  3. هنگامی که گربه نشست، تشویقی را به منظور پاداش به او بدهید.
  4. این تمرینات را روزانه تکرار کنید تا گربه بتواند این مهارت را کاملاً یاد بگیرد.

تمرین برای آموزش دراز کشیدن به گربه های خانگی:

  1. مانند تمرین قبل، تشویقی گربه را بالای سرش نگه دارید و نامش را صدا کنید و به او بگویید: «دراز بکش»
  2. به آرامی تشویقی را نزدیک بدنش بیاورید. با این کار گربه هم بدنش را پایین می آورد و دستان شما را دنبال می کند.
  3. تشویقی را در جایی که باید گربه دراز بکشد ببرید. تشویقی را از جلوی صورت گربه ببرید که بوی آن را احساس کند.
  4. زمانی که گربه دراز کشید تشویقی را به منظور پاداش به او بدهید.
قلاده مناسب گربه |قلاده مناسب گربه

تمرین برای آمدن گربه وقتی که نامش را صدا می زنید:

این آموزش را جدی بگیرید! در مواقعی که گربه ی شما گم شده یا فرار کرده باشد، اگر این رفتار را از قبل با او تمرین کرده باشید، بسیار می تواند به بازگشت او به خانه کمک کند.

  1. نقطه ای از خانه را انتخاب کنید. آنجا بنشینید و با صدایی دلنشین و جذاب که دل گربه را ببرد، اسمش را صدا بزنید. توجه و علاقه اش را با هر چیزی که می توانید مانند: تشویقی و خوراکی های خوشمزه جلب کنید.
  2. وقتی گربه سمت شما آمد، تشویقی را به او بدهید.
  3. به نقطه ی دیگری از خانه بروید و دوباره همین تمرین ها را تکرار کنید.
  4. این قدر این کار را در روزهای هفته تکرار کنید تا گربه کاملاً این رفتار را یاد بگیرد.
نکته ی احتیاطی: هرگز اسم گربه را برای مقصودی که برایش خوشایند نیست، مانند: حمام کردن یا گرفتن ناخن صدا نزنید. صدازدن نامش فقط و فقط باید برای او تداعی کننده ی موضوعی خوشایند و مثبت باشد.

برای موضوعاتی مانند: حمام کردن می توانید خودتان پیش او بروید. اگر از تمریناتی که پیش تر ذکر کردیم برای موضوعات ناخوشایند استفاده کنید، دیگر در جایی که باید از آن استفاده کنید، گربه با شما همکاری نخواهد کرد.

تمرین برای رفتن و آوردن اشیا به گربه:

جالب است بدانید که بعضی گربه ها تمایل به بازی ای دارند که برای سگ ها بسیار جذاب است؛ رفتن و آوردن چیزی که شما پرتاب کرده اید.

قلاده مناسب گربه | قلاده مناسب گربه

البته باید بدانید این تمرین کاملاً به نظر شخصی گربه وابسته است و اگر گربه شما علاقه ای به این بازی نداشته باشد، شما با تمرین نمی توانید این آموزش را به او بدهید. تنها راهی که می توانید متوجه شوید که گربه ی شما به این بازی علاقه دارد یا نه، این است که این تمرین را انجام دهید و تشویقش کنید تا ببینید آیا علاقه ای نشان می دهد یا نه.

  1. زمانی که می خواهید با او بازی کنید، اسباب بازی ای که به آن علاقه دارد را پرتاب کنید. بهتر است که جنسش از پارچه ی کتان باشد.
  2. صبر کنید تا گربه به سمتش برود و آن را با دهانش بگیرد.
  3. اسم گربه را صدا بزنید که به سمت شما بیاید.
  4. اگر که گربه ی شما با اسباب بازی به سمت شما آمد، اسباب بازی را از دهانش بگیرید و به او تشویقی بدهید. اگر اسباب بازی را از دهانش انداخت نیز قربان صدقه اش بروید و به او تشویقی بدهید.

برای اینکه با گربه های بیشتر آشنا بشید و بتونید ازشون راحت تر نگهداری کنید تو سایت پارسی کت یه چرخ بزنید و بعدش نظرتون رو برامون کامنت کنید. اگه مطلبی بود که دوست داشتید راجب گربه ها بدونید برامون کامنت کنید تا خیلی سریع براتون توضیحشو بذاریم تو سایت.

قلاده مناسب گربه | قلاده مناسب گربه

همراهای خوب پارسی کت برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پارسی کت برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پارسی کت براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.