مشکل مهم پوکی استخوان در بچه گربه رو از کجا متوجه بشیم؟

پوکی استخوان در بچه گربه ها یه بیماری شایع و مهم است که در گربه ها بیشتر سایر حیوانات خانگی و بعد از آن در بز ها بسیار شایع است و بعد از آن در حیوانایت مانند خرگوش و همستر و میمون هم قابل دیدن است.

پوکی استخوان در بچه گربه در اثر ناتوانی استخوان های آن در جذب مواد مورد نیاز به وجود می آید و یا در اثر کمبود این مواد در وعده های غذایی مخصوصا در وعده های غذایی که تمام آن از گوشت است و حاوی کلسیم پایین و فسفر زیاد است ، متناسب با سرعت رشد دارای مشکل و غیرطبیعی استخوان، اختلال اسکلتی در بچه گربه ها در مدت زمان رشد و بزرگ شدن به وجود می آید.

پوکی استخوان در انسان ها مخصوصا مردها و زن های پیر با احساس درد ناگهانی در پشت و یا دردهای شدید و ناگهانی استخوانی بعد از ضربه خوردن یا آسیب رسسیدن به قسمتی از بدن خود را نشان میدهد.

پوکی استخوان در بچه گربه

علائم و نشانه های پوکی استخوان در بچه گربه های خانگی:

معمولا پوکی استخوان در بچه گربه ها به راحتی تشخص داده نمی‌شود تا زمانیکه شکستگی استخوان اتفاق میفتد! گربه‌هاییی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند دمشان به راحتی میشکند.

 بنظر عجیب می‌آید اما دم گربه ها هم استخوان دارد و میشکند. نشانه‌ های دم شکسته بچه گربه و گربه بالغ این است که حیوان دمش را دنبال خودش روی زمین میشکد یا اینکه دم به شکل غیرعادی تاب برداشته و کج میشود.

پوکی استخوان در بچه گربه

غذا و پوکی استخوان در بچه گربه های خانگی:

بچه گربه‌ها برای داشتن استخوان های سالم نیاز به کلسیم، منیزیم و فسفر دارند. وقتی بچه گربه شما در رژیم غذایی کلسیم کافی دریافت نکند، بدن او کلسیم را توسط جریان خون از استخوان ها میگیرد تا در واکنش های حیاتی و اصلی بدن از آن استفاده کند و نتیجه ‌اش می‌شود پوکی شدید استخوان ها.

البته دلیل دیگری نیز وجود دارد که میگوید مقدار کلسیم کم و مقداری فسفر زیاد در رژیم غذایی روزانه بچه گربه ها باعث ایجاد بیماری سخت پوکی استخوان در آنها میشود. از طرف دیگر کمبود ویتامین D نیز در رژیم غذایی بچه گربه ها باعث ایجاد پوکی اسخوان میشود.

کمبود ویتامین D  چگونه باعث پوکی استخوان در بچه گربه های خانگی می شود؟

بدن بچه گربه های خانگی و دیگر موجودات زنده حتی انسان ها برای دریافت کردن کلسیم به ویتامین دی نیاز دارد. یعنی اگر کلسیم باشد ولی ویتامین دی نباشد، عملیات جذب کلسیم انجام نمی‌گیرد و کلسیم بدون اینکه برای بدن استفاده شود از بدن حیوان خارج می شود.

مخصوصا حیوانهایی مانند بچه گربه ها که بیشتر وقت خود را در منزل هستند به این مشکل و بیماری دچار می‌شوند چون آفتاب نمیخورند و ویتامین دی در بدنشان به دی 3 تبدیل نمی‌شود باعث به وجود آمدن پوکی استخوان در بچه گربه ها میشود.

همانطور که در بالا مطالعه کردید  ویتامین دی بدون نور آفتاب کارایی ندارد و باعث جذب کلسیم نمیشود. کلسیم هم بدون ویتامین دی کارایی ندارد و جذب بدن نمیشود. پس چند مدت یکبار شرایطی را ایجاد کنید که بچه گربه خانگی شما بتواند از نور آفتاب در خانه استفاده کند.

پوکی استخوان در بچه گربه

پاراتیروئید و پوکی استخوان در بچه گربه های خانگی:

هایپرپاراتیروئیدیسم زمانی در بچه گربه ها خود را نشان میدهد که غدد پاراتیروئید هورمون پاراتیروئید را به میزان بیش از حد در بدن بچه گربه شما ترشح میکنند. هورمون پاراتیروئید وظیفه‌اش تنظیم مقدار کلسیم، فسفر و ویتامین دی در جریان خون و استخوانهای حیوان است و زمانی که این هورمون دچار مشکل شود میزان انتشار مواد مورد نیاز در بدن بچه گربه بهم میریزد.

زمانی که گربه شما حدود 2 – 3 روز بی اشتها شد نشانه این مشکل است و باید به دامپزشک مراجعه کنید. در این شرایط توصیه دامپزشک به شما این است که مایعات بیشتری را به بچه گربه خود بدهید، کلسیم و ویتامین دی تجوز میکنند، و مواد غذایی حاوی فسفر را برای گربه غدقن میکنند.

توجه داشته باشید که این موارد و تجویز دارو و درمان باید توسط دامپزشک صورت گیرد زیرا ممکن است وضعیت از چیزی که شما فکر میکنید بدتر باشد، پس اقدام سریع و مراجعه به دامپزشک باعث میشود تا بچه گربه شما زود تر مراحل درمان را پشت سر بگذارد.

چگونه غذای مناسب برای جلوگیری از پوکی استخوان را به بچه گربه بدهیم؟

دندان های بچه گربه ها در سن دو هفتگی ظاهر میشود و معمولا بچه گربه ها از سن سه هفتگی به غذای جامد علاقه نشان میدهند و از غذای مادر هم کمی مصرف می کنند ولی به طور معمول تا 8 هفتگی یا 2 ماهگی مصرف شیر را باید ادامه داد.

در این مدت میتوان همراه با شیر مقداری تخم مرغ کاملا پخته شده و یا گوشت چرخ کرده و شیر و یا گوشت چرخ کرده ای که همرا با آن مقداری استخوان هم چرخ شده به بچه گربه داد.

  • تا 7 روزگی بچه گربه ی خانگی:

 3-6 سی سی شیر هر 2 ساعت یک بار باید به بچه گربه خود شیر و غذا بدهید .

  • 7 تا 14 روزگی بچه گربه خانگی:

 6-8 CC هر 2 ساعت یک بار در روز و هر 4 ساعت یک بار در شب باید به بچه گربه خود شیر و غذا بدهید .

  • 14 تا 21 روزگی بچه گربه خانگی:

 8-10 CC هر 2 ساعت یک بار در طول روز و یک بار در شب در بین ساعات 11 شب تا 8 صبح باید به بچه گربه خود شیر و غذا بدهید.

 خرید بچه گربه:

برای خرید بچه گربه های با نژاد و اصیل میتوانید به سایت پارسی کت که یک پرورش دهنده با تجربه بچه گربه است مراجعه کنید و با خیال راحت بچه گربه مورد علاقه خود را از آنجا تهیه کنید و بچه گربه های پارسی کت واکسینه شده و دارای شناسنامه معتبر هستند و میتوانید با خیال راحت از سلامتی کامل آنها بچه گربه مورد علاقه خود را خریداری کنید و زندگی را برای خود در خانه زیباتر کنید.

خرید بچه گربه از پارسی کت به دو صورت انلاین و حضوری است و بنابر شرایط خود میتوانید از یکی از این دو راه اقدام کنید.