گربه ی پرشین و 3 ویژگی ان

گربه ی پرشین

گربه ی پرشین

تاریخچه گربه ی پرشین

گربه ی پرشین  یک گربه ی اصیل ایرانی است که بسیار زیباست واین زیبایی بخاطر موهای بلند و پر پشت و پوزه کوتاه آن است ،به طور عادی پوزه این نژاد از گربه کوتاه هست که با مرور زمان به شدت کوتاه تر شده وتقریبا به شکلی صاف و تخت درآمده .این گربه در کشور های اینگلسیی زبان به گربه مو بلند ایرانی مشهور است .

ویژگی ها گربه ی پرشین

این گربه با وزن معمولا بین ۳تا ۵.۵ کیلو گرم ودارای پاهایی کوتاه یک سر بزرگ و پهن است با گوش هایی دور از یکدیگر و چشم هایی درشت و رنگ چشمانشان آبی یا نارنجی یا دو رنگ است .

در زمان های گذشته این گربه ها بصورت تک رنگ یعنی خز خاکستری براق و ابریشمی وجود داشتند که به لطف پرورش انتخابی نژاد ها ، هم اکنون گربه های پرشین در طیفی از رنگ ها از جمله  دو رنگ یعنی یک رنگ به همراه سفید وجود دارند .

این گربه ایرانی که به شیرین بودن معروف است، بی سر و صدا آرام و کم تحرک است به عنوان یک حیوان خانگی میشود آن را در آپارتمان نگهداری کرد. این گربه ها رابطه نزدیک و صمیمیانه ای با سرپرست خود و افرادغریبه برقرار میکنندمخصوصا وقتی که مورد توجه یک کودک لطیف قرار بگیرند و در رابطه با سگ ها رفتار دوستانه ای دارند که آنها را تعقیب یا مضطرب نمیکند، در کل میشود گفت این نژاد از گربه ها بسیار سازگار هستند .

مراقبت از گربه ی پرشین

پرشین ها نیاز به نظافت روزانه دارند زیرا پوشش بلند و زیبای آن به تنهایی تمیز و بدون گره خوردگی نخواهد ماند و باید هر روز به آرامی و با دقت شسته و برس کشیده شود استحمام حداقل یکبار در هم ایده خوبی است .

مورد دیگر جعبه بستر آنهاست که اگر کاملا تمیزنگهداری نشود احتمالا گربه از بستر استفاده نخواهد کرد.

روزانه باید گوشه چشم های گربه ها تمیز شود تا دچار لکه های زیر چشم و اشک ریزی نشود.

به بهداشت دندان توجه کنید تا دچار بیماری پریودنتال نشود روزانه دندان ها را مسواک بزنید اما هفتگی مسواک زدن هم گزینه خوبی است.

باید از این گربه در داخل خانه نگهدری شود زیرا نمیتواند از خود در مقابل دیگر گربه ها و سگ ها و دیگر خطرات محافظت کند .

گربه ی پرشین

بهداشت و سلامت گربه ی پرشین

این گربه ها ممکن است دارای مشکلات سلامتی باشند از جمله:

  • حساسیت به گرما
  • اشک ریزی بیش از حد
  • مستعد ابتلا به کرم حلقوی ،یک عفونت قارچی
  • مشکلات چشمی مثل چشم گیلاسی وآنتروپیون
  • بیماری کلیوی پلی کیستیک که آزمایش ژنتیکی برای آن در دسترس است
  • بد شکلی دندان ، به این معنی که دندان ها به خوبی روی هم قرار نمیگیرد
  • مشکلات تنفسی و یا تنفس پر سر و صدا که ناشی از منقبض شدن سوراخ های بینی است
  • سبورئا اولئوسا که بیماری پوستی است که سبب خارش ، قرمزی و ریزش مو می شود

اگر خز های گربه ها شانه نشود رنگ مو و پوست آنها مات میشود

عفونت پوست در این نژاد خیلی زیاد است .

دماغ گربه ها باید تمیز شود

اگر گربه عطسه کرد یا سخت نفس کشید حتما آن را به پزشک ببیرد

چشم گربه ها مایع اشک آور تولید میکند برای مرطوب نگهداشتن

زیبایی آن ها بخاطر ژنتیک آن ها را مستعد بیماری میکند

بیماری کلیه کیستیک بیماری شایع در گربه ها است که باعث تشکیل کیست ها با مایع زیاد در کلیه میشود

علائم بیماری گربه ی پرشین این مورد ها است :

  • بیش ار حد طبیعی نوشیدن
  • بی حال بودن
  • کاهش یافتن وزن
  • استفراغ
  • کاهش خیلی زیاد طبیعی
گربه ی پرشین

بیماری دیگری در گربه ها شایع است یک نوع بیماری قلبی است به نا م کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک که دیواره قلب را ضخیم میکند و توانایی قلب در پمپاژرا در نواحی بدن کاهش می دهد

علايم این بیماری به موارد زیر است :

تحمل ورزش را ندارند  

آلرژی زایی در گربه های پرشین

این گربه ها دارای ریزش موی فصلی هستن که دوبار در سال اتفاق می افتد و همچنین ریزش روزانه مو نیز دارند به این علت برای افراد دارای آلرژی به هیچ وجه مناسب نیستند .

انواع گونه های گربه پرشین

۱.صورت عروسکی Doll face

این گربه فک بلند و بزرگی دارد بیماری کمتری در این ناد از گربه دیده میشود برای مثال مشکلات تنفسی و ریزش مداوم اشک کمتر است رنگ اکثر آنها سفید است و معمولا چشمان سبز یا آبی دارند .

۲. صورت مسطح peke face

 اسم این گربه از نژاد سگ پیکینیز گرفته شده فرم صورت در این گربه مربعی است که ناشی از جهش ژنتیکی میباشد

بینی این گربه ها به دلیل کوچک بودن دقیقا مابین چشم ها قرار گرفته است

و اگر بیمار شوند به سختی نفس میکشند. رنگ های متفاوتی دارند که رنگ نقره ای سفید رایج ترین رنگ میباشد و دارای چشم های معمولا سبز یا آبی .

۳. چین چیلا Chinchilla

چین چیلا از مهمترین اعضای خانواده پرشین است همچین جایگاه ویژ ای در دسته بندی رنگ های پرشین دارد .

چشمان بزرگی دارند و دور چشم هایشان خط سیاهی کشیده شده است . این نژاد پاهای کوتاهی دارند اما دارای استخوان های بهتر و محکم  وبیماری های زیادی نسبت به سایر پرشین ها دارند . نظافت روزانه باید داشته باشند  جثه تنومندی نسبت به سایر پرشین ها ندارند . گربه اجتماعی هست و سریع با محیط جدید سازگار می شود

۴. مو کوتاه Exotic Short hair

مو های این گربه کوتاه است و صورتی مسطح دارد و چشمهای درشتی دارد درخانه ماندن را دوست ندارد و نیازمند توجه است و بسیار بازیگوش است .

۵. فنجانی Tea cup

جثه کوچکتری نسبت به بقیه دارد صورت صاف و بینی کوچکی دارد وسختی مشکلات زیادی را تحمل میکند این نوع از گربه تنوع رنگ زیادی دارد .

۶. هیمالین Himalayan

این گربه نتیجه ژنتیک بین یک سیامی و یک ایرانی است . صورت گرد و پر مویی دارد و چشمانش آبی است . رفتار جذابی دارند و دوست داشتنی هسنتد و این این گربه ها فداکار و مهربان هستند خیلی دوست دارند نوازش بشند

گربه ی پرشین

چگونگی خرید گربه ی پرشین از پرورش دهنده معتبر

اگه دوست دارید بیشتر با گربه ها و زندگیشون و کارایی که انجام میدن آشنا بشید حتما مقاله ها و نوشته های پارسی کت رو بخونید و سوالاتتون رو تو قسمت نظرات از ما بپرسید یا به شماره هایی که توسایت هست با ما تماس بگیرید.

برای خرید چه گربه های نژاد دار مثل پرشین و اسکاتیش فولد و انفولد و…. میتونید به سایت پارسی کت برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پارسی کت براتون عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

برای دیدن عکسای نژادای مختلف بچه گربه های مثل اسکاتیش فولد و پرشین میتونید به اینستا یا سایت پارسی کت برید و حتی سوالی درباره نژادا داشتید از ما تو سایت بپرسید تا پرورش دهنده و مشاورای ما بهترین اطلاعات رو به شما بدن و راهنماییتون کنن